Hur man mäter värdet av en Facebook Fan

2010/03/23 at 16:16

Jag arbetar för närvarande på två projekt som kommer att utnyttja Facebook Pages för att skapa närvaro på Facebook, locka besökare till att bli fans och bygga upp engagemang. Båda uppdragen är väldigt spännande och lärorika. Facebook som plattform känns som en självklarhet men samtidigt är det en ny värld som öppnar sig, både för företag och organisationer. I samband med dessa uppdrag har jag samlat på mig en hel del information kring hur man mäter (eller snarare försöker mäta) värdet på Facebook fans och vänner.

Det korta svaret är, det finns idag ingen bra och vedertagen metod att mäta det kommersiella värdet av en Facebookfan. Men när man börjar analysera behoven och kraven hos olika företag och organisationer växer det fram en hel del bra riktpunkter för hur man ändå kan hitta ett grundvärde.

Jag listar här ett antal artiklar som belyser utmaningen från olika håll och som erbjuder lite olika svar. De flesta inlägg är dock från 2009 och då hade Facebook (bara 200+ miljoner användare) mot dagens 400+!

Först en bra sammanfattning av utmaningen,

Här är ett seriöst försök av Adam Goldberg att hitta mätbara siffror med lite sifferexercis. Det är också intressant att läsa alla kommentarer.

Detta inlägg av Mike Nierengarten kommenterar och kritiserar Adam Goldbergs teori med relevanta argument kring värdet av personliga nätverk.

Här är ännu ett försök till att räkna på värdet på både Facebook och Twitter fans.

Och här är analys av en framgångsrik Facebookkampanj från Babies R US.

Skicka gärna egna tips

Skrivet och länkat

av

Vladimir

Annonser

Entry filed under: Ekonomi, Företagsutveckling, Marknadsföring 2.0, Reklamexempel, Socialt Internet, Teknik, Vladimir.

Ska man förbjuda Facebook på arbetet? Håller vi på att få ett svenskt fall av ”Hell Dell”?


About this blog

My name is Vladimir Koller and I work as freelance Digital Creative and Web Strategist. I have my own company,One Hot Pixel and work also directly for other agencies and production companies.,

This is my personal blog where I write about anything that interest me and is remotely connected to the exciting field of human (and digital) communication.

%d bloggare gillar detta: