Varför sociala medier kommer öka intresset för LEAN
2010/03/13 at 10:34 Johan Lange
Allt fler kommuner genomför nu större eller mindre satsningar på Sociala Medier eller Webb 2.0-tjänster. Kärt barn har många namn. Det vi menar är de verktyg, främst internetbaserade, som ger möjligheter till ökad dialog. När vi arbetar med kommuner och andra organisationer och företag är en av våra första frågor ”vilka organisatoriska förändringar är ni beredda att genomföra?” Skälen till detta är flera:
Tidsaspekten – de sociala medierna eller medlen är väldigt dialoginriktade – och i en dialog vill jag oftast inte vänta för länge på svaren. I chatten är de omedelbara, på Twitter kanske det handlar om minuter eller möjligen timmar – medan ett mail kan vänta en dag eller så.
Kompetenserna – genom de sociala medierna kommer många frågor upp i dagen, frågor som kan ha hanterats långsammare och mer i sedvanliga debatter och möten. Den nya exponeringen gör det nödvändigt att fler med expertkompetens talar direkt med kunden
Processerna – det kommer att bli allt tydligare vad vissa uppgifter tar för tid i ledtid – och processtid. Detta kommer sätta ökad press på organisationerna att trimma sina processer. Låt oss hoppas att det görs på ett juste och verkligen effektivt sätt. Jag förespråkar Lean-filosofi. Jag kommer utveckla mer av detta här och på min ledarblogg på www.langecom.wordpress.com
Ett exempel på hur processerna blir transparenta kommer här så småningom!
/Johan
Entry filed under: Socialt Internet.