Varför sociala medier kommer öka intresset för LEAN

2010/03/13 at 10:34

Allt fler kommuner genomför nu större eller mindre satsningar på Sociala Medier eller Webb 2.0-tjänster. Kärt barn har många namn. Det vi menar är de verktyg, främst internetbaserade, som ger möjligheter till ökad dialog. När vi arbetar med kommuner och andra organisationer och företag är en av våra första frågor ”vilka organisatoriska förändringar är ni beredda att genomföra?” Skälen till detta är flera:

Tidsaspekten – de sociala medierna eller medlen är väldigt dialoginriktade – och i en dialog vill jag oftast inte vänta för länge på svaren. I chatten är de omedelbara, på Twitter kanske det handlar om minuter eller möjligen timmar – medan ett mail kan vänta en dag eller så.

Kompetenserna – genom de sociala medierna kommer många frågor upp i dagen, frågor som kan ha hanterats långsammare och mer i sedvanliga debatter och möten. Den nya exponeringen gör det nödvändigt att fler med expertkompetens talar direkt med kunden

Processerna – det kommer att bli allt tydligare vad vissa uppgifter tar för tid i ledtid – och processtid. Detta kommer sätta ökad press på organisationerna att trimma sina processer. Låt oss hoppas att det görs på ett juste och verkligen effektivt sätt. Jag förespråkar Lean-filosofi. Jag kommer utveckla mer av detta här och på min ledarblogg på www.langecom.wordpress.com

Ett exempel på hur processerna blir transparenta kommer här så småningom!

/Johan

Entry filed under: Socialt Internet.

Politikerkoll, webbplats som hjälper dig att bevaka vad politikerna gör. 1,7 miljoner svenskar står idag utanför internet


About this blog

My name is Vladimir Koller and I work as freelance Digital Creative and Web Strategist. I have my own company,One Hot Pixel and work also directly for other agencies and production companies.,

This is my personal blog where I write about anything that interest me and is remotely connected to the exciting field of human (and digital) communication.