Sociala medier som verktyg för framgångsrik medborgardialog – CKU Workshop

2009/12/18 at 12:31

Torsdagen den 29 oktober genomförde jag och Johan en framgångsrik heldagsworkshop för CKU:s räkning (Centrum för kunskapsutveckling). Vår workshop ingick i den årliga CKU konferensen Information i offentlig verksamhet 2009.

Vår workshop visade hur sociala medier som Facebook, Twitter, bloggar och diskussionsforum gör att Internet äntligen uppfyller sitt löfte om att vara ett tvåvägsmedium för dialog och debatt. Rätt använda blir dessa medier fantastiska verktyg för kommuner, landsting och myndigheter. Den offentliga förvaltningen har aldrig tidigare kunnat få så direkt feedback på förslag, förändringar och opinionsbildning.

De flesta var informationsansvariga eller webbkommunikatörer. Det visade sig att de flesta har fått politiska direktiv om att storsatsa på sociala medier, men saknade samtidigt en tydlig strategi och långsiktig planering. Den offentliga förvaltningen beter sig med andra ord precis som företagen, där många  är rädda att ”missa tåget” och hoppar på alla nya trender utan att veta vad man gör. Vi gjorde vårt bästa för att lugna deltagarna och betonade att det är värt att skynda långsamt när man inte förstår och kan hantera denna nya kommunikationskanal.

Vi kände att workshopen gick bra och fick igång en mycket bra dialog mellan oss alla, deltagarna lärde sig flera intressanta lärdomar bara genom att lyssna på varandras erfarenheter. Det enda som kändes lite tråkigt var att vi som vanligt drog ut över tiden (det finns ju så många himla intressanta saker att berätta) och därför blev den praktiska delen av workshopen lite kortare än vi hade planerat. Det är alltid lika tråkigt att behöva stoppa en kreativ idégrupp när folk har tänt till och börjat komma igång. Det är ju faktiskt dialogen mellan oss och deltagarna samt deltagarna sinsemellan som är den bästa biten. Det är otroligt lärorikt även för oss som leder workshopen. Men nu har vi i alla fall lärt oss hur vi ska få ihop tiden så att det blir rätt till nästa gång.

CKU skickade oss sedan sin utvärdering och vi fick betyget 5.1 av 6.0. Mycket bra med andra ord och något som vi båda kan vara stolta över. Jag vill därför avsluta detta blogginlägg med att tacka alla deltagare och CKU:s personal för en mycket trevlig workshop.

CKU har tyvärr tagit ner webbplatsen för workshopen så det går inte att lägga upp en länk. Men här är i alla fall en länk till CKU.

Skrivet av

Vladimir

Annonser

Entry filed under: Företagsutveckling, Ledarskap 2.0, Samhällsutveckling, Socialt Internet, Vladimir.

Så ska gammelmedia ta revansch – artikel från IDG.se Om den nya industriella revolutionen


About this blog

My name is Vladimir Koller and I work as freelance Digital Creative and Web Strategist. I have my own company,One Hot Pixel and work also directly for other agencies and production companies.,

This is my personal blog where I write about anything that interest me and is remotely connected to the exciting field of human (and digital) communication.

%d bloggare gillar detta: