Grand Unified Theory för den nya marknadsföringen

2009/04/26 at 19:11

Inom den teoretiska fysiken har forskarna länge strävat efter en elegant teori som förenar de fyra grundkrafterna, den svaga kärnkraften, den starka kärnkraften, elektromagnetismen och gravitationen. Det största problemet är att få ihop kvantmekaniken (läran om hur atomer beter sig) med relativitetsteorin (läran om hur rymden och tiden beter sig). Båda teorierna stämmer så pass mycket att vi använder dem rent praktiskt i både våra datorer och rymdforskningen.  Men teorierna motsäger samtidigt varandra och är än så länge ganska oförenliga.

Ett nästan oändligt mindre paradox har idag uppstått i marknadsföringsvärlden. Det handlar om ”tradreklamen” mot den nya ”uppkopplade” reklamen. Men eftersom jag inte arbetar med att krocka kvarkpartiklar i massiva underjordiska anläggningar utan håller mig mest ovan jord och sysslar med kommunikationskrockar mellan oss människor, är den också ganska intressant : )

Den traditionella marknadsföringen byggde på några få avsändare som kontrollerade ett fåtal massmediekanaler och därigenom budskapet som skickades ut till miljontals passiva mottagare. Denna modell har fungerat hyggligt och var ganska enkel att kontrollera. Men nu har den fått stark konkurrens av Internet och dess nätverkande kommunikationsmodell.

Hur ska vi förklara detta skifte, är exempelvis Facebook oändligt och var finns reklamens Stephen Hawking som kan bringa reda i detta kaos? Ja, här kommer i alla fall ett försök till att förklara vår nya marknadsföringsuniversum!

Gamla medier som bygger på Megafonprincipen kommer att finnas i många år till, förmodligen för alltid eftersom de fyller ett slags behov både för konsumenter och producenter/avsändare. Därför kommer klassisk marknadsföring alltid behövas, i någon form och omfattning. Men dessa traditionella kanaler kommer att kombineras på en mängd olika sätt med allt det nya. Och allt det nya känner vi inte ens till än!

Digitala medier bygger nämligen på delaktighet, dialog, transparens och ständig förändring. Här måste marknadsföringen förändras i grunden och vända fokus.  Företagen och marknadsförarna måste fokusera mer på att bli ett slags ledsagare och guider för konsumenterna och tillsammans bygga image och varumärke. Samtidigt ska man hitta sätt att få denna nya flyktiga marknadsföringsvärld att fungera med den ”gamla” och väldefinierade reklammegafonen. Det är denna kombination av gammalt och nytt som skapar den stora oredan.

En förklaringsmodell som tar hänsyn till dessa fakta och lyckas bra med att slå ihop tradreklamen med den uppkopplade reklamen är ”Marketing to the Swarm as Well as the Herd.” av DDB:s chef Chuck Brymer.

Jag kan varmt rekommendera den till alla som är intresserade av att lösa marknadsföringens Grand Unified Theory : )

Skicka gärna in era tips och idéer. Tillsammans ska vi en dag lösa denna utmaning!

Skrivet av:

Vladimir

Annonser

Entry filed under: Företagsutveckling, Marknadsföring 2.0, Public Relations, Reklamexempel, Samhällsutveckling, Socialt Internet, Teknik, Vladimir.

Vad är Twitter och hur använder man det? Clay Shirky – en ÄKTA smartskalle


About this blog

My name is Vladimir Koller and I work as freelance Digital Creative and Web Strategist. I have my own company,One Hot Pixel and work also directly for other agencies and production companies.,

This is my personal blog where I write about anything that interest me and is remotely connected to the exciting field of human (and digital) communication.

%d bloggare gillar detta: